Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019

O Φασουλής ξαναχτυπά! (εργαστήριο για την σύγχρονη συλλογική δημιουργία)

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας Βέροιας 2019,
διοργανώνει εργαστήριο με τίτλο:

O Φασουλής ξαναχτυπά!
(εργαστήριο για την σύγχρονη συλλογική δημιουργία)

Scroll down for English!



Υπεύθυνος: Στάθης Μαρκόπουλος, Κουκλοθέατρο Αγιούσαγια!
Διάρκεια: 20 ώρες, 11-13/ Οκτωβρίου 2019
Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 14 άτομα (7 από την Ελλάδα και 7 από το εξωτερικό)
Απευθύνεται σε: επαγγελματίες κουκλοπαίκτες και εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν κούκλες κάθε είδους στη δουλειά τους
κόστος: Δωρεάν για τους κουκλοπαίκτες από την Ελλάδα
γλώσσα εργασίας: Αγγλικά
Χώρος: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών - Δημοτικό Θέατρο Βέροιας
Εγγραφές: Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να στείλουν ένα βιογραφικό σημείωμα στο eurocultura.centre@gmail.com
Περισσότερες πληροφορίες: eurocultura.centre@gmail.com, 6977635606

Στόχος
Η πρακτική έρευνα γύρω από τα ερωτήματα:
- Τι είναι αυτό που ονομάζουμε "παράδοση";
- Πως συνδέεται η "παράδοση" με τη "σύγχρονη τέχνη";
- Τι προσφέρουν οι παραδόσεις του κουκλοθεάτρου στον άνθρωπο του 21ου αιώνα;

Μέσα
1. Εξοικείωση με την παράδοση του ευρωπαϊκού λαϊκού κουκλοθεάτρου, τους κώδικες και τις τεχνικές του: το παράδειγμα του Φασουλή
2. Πρακτικός πειραματισμός με τις τεχνικές, τα εργαλεία και τη διαδικασία εμψύχωσης της κούκλας (ασκήσεις και αυτοσχεδιασμοί σωματικής δράσης)
3. Πειραματισμός γύρω από τις λειτουργίες και τελετουργίες του θεάτρου κούκλας
ανακαλύπτοντας την παράδοση σε νέο πλαίσιο

Θέματα
- "Παράδοση": η σύγχρονη συλλογική δημιουργία
- Η ζωντανή παράδοση στην εποχή του ατομικισμού
- Η αναγνώριση από τον καλλιτέχνη των νεκρών προγόνων μέσα του
- Πολλαπλά επίπεδα: από τις πανανθρώπινες στις τοπικές παραδόσεις
- Η κούκλα ως φορέας της παράδοσης ανταρσίας ενάντια στο θάνατο
- Ο Φασουλής ως αποκρυστάλλωση του καρναβαλικού κώδικα του λαϊκού γέλιου
- Οι Φασουλήδες του κόσμου: Έρωτας εναντίον Θανάτου
- Από τον Faggiolino της Bologna στον Ελληνικό Φασουλή
- Φασουλής και Καραγκιόζης: η δύση κι η ανατολή σε ένα κοινό τόπο
- Παραδοσιακοί παίκτες και κοινωνική τελετουργία: η μύηση στη θυσία
- Το ανθρώπινο χέρι ως αντικείμενο: από την αφή στην εικόνα-χειρονομία
- Η τεχνική της γαντόκουκλας: κατασκευή και χειρισμός του χεριού που χάσαμε
- Η τεχνική ως σημαίνον: Υλο-ποίηση και δραματουργία
- Η "Εμψύχωση" του "άψυχου": Τι είναι "ζωντανό" και πως λειτουργεί
- Ο χειρισμός του θεατή: το μαγικό τρίγωνο αντεστραμμένο
- Η "τεχνητή ζωή" ως μέσο εξερεύνησης της "φυσικής ζωής"
- Ο κουκλοπαίκτης ως Υπηρέτης Άψυχων Αντικειμένων
- Ο κουκλοπαίκτης σαν κομμάτι του μηχανισμού της κούκλας: Από τον Φασουλή στο ρομπότ

Πρόσθετα
- Στη διάρκεια του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί δημόσια η παράσταση "Φασουλής, Ιστορία Έρωτος και Θανάτου", από το Κουκλοθέατρο Αγιούσαγια!
- Στο τέλος του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί δημόσια δρώμενο από την ομάδα εργασίας
- θα προβληθεί οπτικό υλικό από την ιστορία του κουκλοθεάτρου και θα γίνουν ανοικτές συζητήσεις/ παρουσιάσεις


Open call to an International Workshop: ‘Fasoulis strikes back’ / Veria – Greece 

UNIMA launches a call for participation in the International Workshop “Fasoulis strikes back!” from 11th to 13th of october 2019, in Veria (Macedonia Central), Greece.

UNIMA – Union Internationale de la Marionnette, which will celebrate its 90th anniversary in 2019, was built on the strong intention to create a European bond: to go beyond borders in order to connect citizens, amateurs, artists and researchers around puppets. This anniversary is an opportunity for the oldest world theatre organization to turn towards new generations to examine puppetry’s heritage and to explore the ways this heritage can be invested, preserved, and shared.


Tutor: Stathis Markopoulos, Ayusaya Puppet Theater!
Dates: 11-13 October 2019
Duration: 20 hours (11/10: 15:00 – 20:00 – 12/10: 09:30 – 13:30 & 15:30 – 19:30 – 13/10: 09:30 – 13:30 & 15:30 – 18:30)
Place: Vería – Macedonia Central – Greece / Steghi Grammaton & technon” – Municipal theatre du Veria (Arival Airport: Makedonia airport Thessaloniki – 100 km from Veria)
Working language: English
Who can participate?: Puppeteers and other theatre professionals or educational from all over the world, who work regularly with puppet theatre.


Objectives of those workshops are, among others:

  • Training through the challenging of cultural practices and approaches around traditional techniques, their contemporary re-appropriation and their exploitation on a professional level.
  • Building and gathering collective tools about specific aspects of those traditions
  • Contributing to a common framework of specific aspects of puppet practices and expertise of puppeteers.


Aim
. Practical research on the questions:


  • What is it we call “tradition”?
  • How does “tradition” relate to “contemporary art”?
  • What do the puppetry traditions have to offer to the 21st century man?


Main Goals
:

  • Familiarizing with the tradition of the European puppet theater, its codes and techniques: the example of Fasoulis
  • Practical experimentation with puppet animation techniques: tools and processes, exercises and improvised stories
  • Practical experimentation with the puppet theater functions and rituals: discovering tradition in a new context




Issues to be researched
:

  • “Tradition” means modern collective creation
  • The living tradition in the age of individualism
  • The artist’s recognition of the dead ancestors within him
  • Multiple levels: from universal to local traditions
  • The puppet as a carrier of the tradition of rebellion against death
  • Fasoulis as a crystallization of the carnival code of laughter
  • The popular comic hero: Eros Against Death
  • From Bologna’s Faggiolino to Greek Fasoulis
  • Fasoulis and Karagiozis: West and East on a common ground
  • Traditional players and social ritual: the initiation into sacrifice
  • The human hand as an object: from touch to image-gesture
  • The technique of the hand-puppet: making and manipulating the hand we lost
  • Technique as Meaning: Dramaturgy and the poetics of solid matter
  • The “Animation” of the “inanimate”: What is “alive” and how it works
  • Viewer manipulation: the magic triangle inverted
  • “Artificial life” as a means of exploring “natural life”
  • The puppeteer as an Inanimate Object Servant
  • The puppeteer as part of the puppet’s mechanism: From Fasoulis to the robot/cyborg


Add-ons
:

  • During the workshop the performance “Fasoulis, History of Love and Death” will be publicly presented by Ayusaya! Puppet Theater
  • At the end of the workshop a public event/ happening will be presented by the working group
  • Visual material from international puppet theater history will be used in presentations/ discussions

Context

This course is part of the “Thesspuppet Festival 2019”.This workshops is also part of a European project. It’s a larger framework of 4 workshops, leading to a European production for 2020, and some collaborative intellectual outputs about puppetry art, traditional techniques and the professional issues. The selection of people for the European production will take place in Amiens (France) in December 2020. All participants who want to be part of the European production should have participated in two workshops: the one in Stuttgart and a previous one that was part of the project.



Inscription

  • Candidates must present their curriculum vitae for the selection and confirmation of their participation at eurocultura.centre@gmail.com
  • Maximum number of entries: 14 people
  • Cost of participation: 50 euros. This covers the purchase of the material for the workshop. The rest of the workshop is financed by “Thesspuppet Festival 2019”.
  • For more information: eurocultura.centre@gmail.com or europe@unima.org / 00 30 69 77 63 56 06 / 00 34 688611614 / 00 33 24 32 85 63.
  • For information on possible aid in your country for your trip, contact the UNIMA’s Youth Commission: youth@unima.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Εργαστήριο Θεατρικής Μαριονέτας 2022-23

  Το Κουκλοθέατρο Αγιούσαγια! θα πραγματοποιήσει και φέτος, για 23η χρονιά, το Εργαστήριο Θεατρικής Μαριονέτας, αλλά και άλλους δυο κύκλους ...